Coworking – Νέα μορφή (συν-) εργασίας

 Αρχική δημοσίευση στο Επιχειρώ.gr, 22 Μαρτίου 2012

Αυτοί οι χώροι συμβάλλουν στην ομαλή και σταδιακή εισαγωγή στην αγορά ή επανασύνδεση με την αγορά ειδικών ομάδων (νεολαία, περιθωριοποιημένες ομάδες, άνεργοι, ελεύθεροι επαγγελματίες), είτε μέσω ειδικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, είτε σε συνεργασία με εκπαιδευτικά ιδρύματα. Συμβάλλουν σημαντικά στην ανάπτυξη της περιοχής στην όποια βρίσκονται π.χ. Betahaus στο Βερολίνο, αλλά και μπορούν να δώσουν στήριξη στους νέους ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρηματίες, όπως και startups, που έχουν ανάγκη από υποδομές.

Οι συνεργατικοί χώροι, coworking spaces, θέτουν ένα νέο πλαίσιο συνεργασίας και ανταλλαγής πρακτικής γνώσης μεταξύ διαφορετικών επαγγελματικών ή/και κοινωνικών ομάδων. Βασικά χαρακτηριστικά τέτοιων χώρων είναι μεταξύ άλλων οι διαφορετικές μορφές συνδρομών μελών (σε ημερίσια/μηναιά/ετήσια βάση) παρόμοια π.χ. με γυμναστήρια και η μη υπογραφή ενοικιαστήριου.

Σύμφωνα με την πανευρωπαϊκή έρευνα του Deskmag, online περιοδικού για θέματα coworking και νέες μορφές εργασίας, οι λεγόμενοι coworkers είναι κυρίως ελεύθεροι επαγγελματίες (54%) και επιχειρηματίες (20%). Οι πλειοψηφία τους είναι ανώτατης μόρφωσης (80%) και απασχολείται στους τομείς των νέων μέσων, δημουργικής βιομηχανίας, τεχνολογίας, design, τέχνης, δημοσιογραφίας, κειμενογραφίας/συγγραφής, αρχιτεκτονικής.

Ανακεφαλαιώνοντας θα λέγαμε πως τα coworking spaces:

  1. Είναι αποτέλεσμα των νέων δεδομένων εργασίας του 21ου αιώνα.
  2. Αποδεικνύουν την ανάγκη χώρου εργασίας ακόμα και στα επαγγέλματα που δείχνουν πως δε χρειάζονται συγκεκριμένο χώρο.
  3. Αποτελούν φαινόμενο των αστικών κέντρων.

Άρα είναι απάντηση στα προβλήματα των νέων μορφών εργασίας. Σε αυτούς τους χώρους οι ώρες λειτουργίας υποστηρίζουν τους coworkers στο να δομήσουν τη μέρα εργασίας και τον ρυθμό εργασίας. Μιλάμε για μια νέα μορφή “ιδρυματοποιήσης” χώρου εργασίας που δεν περιορίζει ελευθερίες κινήσεων.

Σύμφωνα με έρευνα η επιλογή και χρήση των συνεργατικών χώρων γίνεται βάσει της τοποθεσίας, των υποδομών και της προσφοράς των υπηρεσιών αλλά με έμφαση στην κοινωνικοποίηση και την ειδική δικτύωση μέσω των κοινοτήτων που διαμορφώνονται γύρω τους. Έτσι συναντάμε πολλές διαφορετικές εκδοχές coworking spaces, σε διαφορετικά μεγέθη και διαφορετική στόχευση κοινού και διαφορετικούς συνδέσμους εντός της εκάστοτε κοινότητας.

Οι κοινότητες αναπτύσσονται γύρω από τους εξής άξονες: ομοιότητα, αλληλοσυμπλήρωση, ετερότητα. Το πιο γνωστό δίκτυο coworking spaces παγκοσμίως είναι αυτό του The Hub.

Στην Ελλάδα το κίνημα ξεκίνησε το 2008, με την άτυπη κοινότητα Jelly που νομαδικά οργάνωσε συναντήσεις σε καφέ μέχρι να βρει σταθερή στέγη στο Loft2work, ένα χώρο coworking με κοινωνικό προσανατολισμό (άτυπες κοινότητες, κοινωνική επιχειρηματικότητα, κοινωνική έρευνα, επανένταξη στην αγορά εργασίας και νέα περιβάλλοντα εργασίας).

Άλλοι συνεργατικοί χώροι στην Ελλάδα είναι: 123p, CAMP, Hackerspace, ThermiLink, Colab.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *