Monitoring και έρευνα – Βασικά βήματα προς μια διαδικτυακή παρουσία

Με τον ίδιο τρόπο που οι μορφές παραδοσιακής επικοινωνίας (π.χ. δημόσιες σχέσεις) βασίζονται σε έρευνα, έτσι συμβαίνει και με τη διαδικτυακή επικοινωνία- παρουσία.

Για την κατάλληλη χάραξη στρατηγικής επικοινωνίας και ανάπτυξης της διαδικτυακής παρουσίας (web presence) με την αξιοποίηση νέων καναλιών όπως είναι τα social media, αλλά και την αποτελεσματική εκτέλεσή της, για παράδειγμα το περιεχόμενο, χρειάζεται αρχικά ένα χρονικό διάστημα monitoring και έρευνας.

Τι είναι το Monitoring;
Μonitoring ονομάζουμε την παρακολούθηση των ροών πληροφορίας σχετικά με θεματικές, εταιρίες, brands, συμβάντα. Είναι μια διαδικασία παρόμοια με την λεγόμενη αποδελτίωση του τύπου μόνο που στην διαδικτυακή επικοινωνία εννοούμε αντίστοιχες πηγές στο διαδίκτυο. Ανάλογα με το ή τα εργαλεία που χρησιμοποιούμε, είτε είναι δωρεάν π.χ. Google alerts, Social Mention, είτε είναι επαγγελματικά επί πληρωμή π.χ. Heartbeat της Sysomos, προχωράμε και στη λεγόμενη ανάλυση συναισθήματος (sentiment analysis) της κοινής γνώμης με απλά λόγια. Ένας επαγγελματίας συντάσσει με βάση το monitoring και μια σχετική έρευνα για την επικοινωνιακή στρατηγική και την στρατηγική ψηφιακού περιεχομένου (content strategy).

Το monitoring είναι μια συνεχής διαδικασία και δεν σταματά με το ξεκίνημα μιας διαδικτυακής παρουσίας ή καμπάνιας. Τα αποτελέσματα ανάπτυξης διαδικτυακής παρουσίας είναι μετρήσιμα αλλά όχι με τον παραδοσιακό τρόπο π.χ. ακροαματικότητα. Τα διαχωρίζουμε, όπως και στην κοινωνική έρευνα, σε ποσοτικά χαρακτηριστικά (tangible, στατιστικά, αριθμητικά) και ποιοτικά (intangible, αίσθηση, εικόνα, ανθρώπινες σχέσεις).

Ανάλογα με τους στόχους μας διαμορφώνουμε και τη στρατηγική. Λογικό και αυτονόητο για πολλούς, αλλά όχι για όλους. Για αρκετούς το απλό στήσιμο ενός λογαριασμού στο twitter άνευ περιεχομένου ή τα δελτία τύπου σε ξύλινη γλώσσα, θεωρούνται μεγάλο επικοινωνιακό επίτευγμα. Το κάθε κοινό έχει τη δική του γλώσσα επικοινωνίας και ο αποστολέας του μηνύματος θα πρέπει να έρθει λίγο πιο κοντά στο στοχευμένο κοινό.

Ένα απλό εργαλείο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να καταλήξουμε με απλά βήματα σε μια στρατηγική προσέγγιση, είναι το SWOT analysis (Strengths – δυνάμεις, Weaknesses – αδυναμίες, Opportunities – ευκαιρίες, Threats – κίνδυνοι).

SWOT analysis – Αναλυτικά

Strengths Δυνατά σημεία : Ποια είναι τα δυνατά σημεία ή τα σημεία υπέρ; Τα προτερήματα; Τι αναγνωρίζει η αγορά ως τέτοια; Τι χρειάζεται για να συντηρηθούν αυτά; Tι ξεχωριστό προσφέρουν στην αγορά (added value);

Weaknesses – Aδύνατα σημεία: Tι χρειάζεται βελτίωση π.χ. εξυπηρέτηση πελατών; Τι πρέπει να αποφύγετε; Τι θεωρεί η κοινή γνώμη;

Opportunities- Ευκαιρίες: Ποιές είναι οι νέες ευκαιρίες; Ποιες είναι οι τάσεις της αγοράς; Πρόοδος στην τεχνολογία και έρευνα; Αλλαγές στη νομοθεσία και στην χάραξη πολιτικής; Κοινωνικές εξελίξεις, αλλαγές στον τρόπο ζωής;
Threats – Κινδυνοι: Ανάλυση του ανταγωνισμού; Ποιότητα προϊόντων/ υπηρεσιών; Πρόοδος τεχνολογίας που απαιτεί γρήγορη προσαρμογή; Οικονομική κατάσταση;

Η SWOT analysis σας βοηθά να καταλάβετε τη θέση σας στην αγορά και βάσει αυτής, να χαράξετε την στρατηγική σας επιλογή που μπορεί να αναπτυχθεί σταδιακά, βήμα-βήμα, ώστε να είναι ευέλικτη και προσαρμόσιμη στις εκάστοτε συγκυρίες και εφόσον αυτό χρειαστεί. Έτσι, θα έχετε προνοήσει τα βασικά βήματα και θα μπορείτε να αντιμετωπίσετε ακόμα και το ενδεχόμενο μιας επικοινωνιακής κρίσης με περισσότερη ψυχραιμία και μεθοδικότητα.

Αναρτήθηκε στο All in One Training, 18 Απριλίου 2011

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *